Ediția 2011

Cuvânt înainte

 

PREOCUPĂRI MUZICOLOGICE

În afara materiei totul este muzică;

Însuşi Dumnezeu nu este decât o halucinaţie sonoră.

Emil Cioran

Arta sonoră şi interdisciplinaritatea este tematica Simpozionului Naţional de Muzicologiecare este organizat şi coordonat la Colegiul Naţional de Artă”O. Băncilă” din decembrie1999, cu ocazia împlinirii a 50 da ani de activitate în domeniul învăţământului artistic ieşean.

De la această primă provocare pentru elevi şi cadre didactice de diferite specialităţi dar unite în plăcerea de a se apleca asuprea literaturii de specialitate, asuprea ştiinţei muzicii: istoria culturilor şi stilurilor muzicale, teoria şi analiza, etnomuzicologia, teoria interpretării şi a practicii vocale/instrumentale, estetica muzicală, critica muzicale, sociologia muzicală, psihologia muzicală, pedagogia muzicală etc. au avut posibilitatea să-şi prezinte propriile preocupări în acest domeniu. Multe din aceste aspecte de specialitate au fost studiate, aprofundate, tratate şi prezentate sub formă de studii, lucrări. Participanţii la aceste sesiuni de comunicări au avut posibilitatea ca din anul 2005 să devină şi coautori ai celor şase volume de Studii de Muzicologie, cercul nostru lărgindu-se la nivel naţional, fiind alături de noi, ieşenii şi colegi din Cluj, Arad, Braşov, Bucureşti, Constanţa, Slobozia, Piteşti, Suceava, Botoşani, Târgu Jiu etc.

Permanent am fost sprijiniţi şi încurajaţi de mentorii, profesorii, colegii noştri de la Universitatea de Arte „G. Enescu”, de domnul rector, prof. univ. dr. Viorel Munteanu, prof. univ. dr. Vasile Spătărelu, prof. univ. dr. Mihai Cozmei, prof. univ. dr. Gabriel Ocneanu, prof. univ. dr. Laura Vasiliu, prof. univ. dr. Gheorghe Duţică, conf. univ. dr. Florin Bucesc etc.

„Schimbul nostru de idei” pe care îl organizez şi coordonez de12 ani a acoperit un spaţiu vast de prezentare – de la apariţia unor instrumente muzicale la modalităţi de utilizare a cântului bizantin sau gregorian în marele capodopere ale timpului – Johann Sebastian Bach, Georg Friederich Händel, la Paul Constantinescu sau Francis Poulenc, de la spiritul preclasic – Antonio Vivaldi – la contemporani - Vasile Spătărelu, Viorel Munteanu sau Sabin Pautza, de la madrigalul renascentist la cel contemporan – Cornel Ţăranu, de la clasicii muzicii vieneze – Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart şi Ludwig von Beethoven la contemporanii noştri – George Enescu, Sergiu Celibidache, Tiberiu Olah sau Dan Voiculescu etc. Mult apreciate au fost lucrările tratate interdisciplinar: Muzica şi matematica – Karlheinz Stockhausen sau Yannis Xenakis, Filosofia, psihologia şi muzica, Muzica – holograma sonoră a conştiinţei umane, Muzicoterapia, Creşterea valorii artei cinematografice prin utilizarea coloanei sonore – Fraco Zefirelli, Fizica şi muzica, Göthe şi Beethoven, Impresionismul în artele vizuale şi Claude Debussy, Arta coregrafică şi sonoră etc.

Acest „neastâmpăr” al nostru, al cadrelor didactice, studenţilor de la Universitatea de Arte şi al elevilor participanţi la Simpozionul Naţional de Muzicologie, al celor care mai reuşesc să caute noul, să citească, să mai şi descopere din tainele artei sonore alte şi alte valenţe, se datorează fondatorului şi mentorului nostru de Şcoală de muzicologie, profesorului George Pascu, căruia îi mulţumim.

Inspector de specialitate,

prof. Maria Georgeta Popescu

 

Video - deschiderea colocviului

Partea I

 

Partea a II-a

 

Parteneri

parteneri 2

Our website is protected by DMC Firewall!