VOLUMUL al III-lea

Ediția 2008

 

CUPRINS

 

SMARANDA ACATRINEI……………………………………………………………………………...4

Debussy – pictorul muzicii

CORNELIA APOSTOL ………………………………………………………………………………….7

Câteva aspecte ale relaţiei dintre medicină şi muzică

Eugenia Baciu ....................................................................................................................................12

Diversificarea sonorităţii violoncelului - coordonată dominantă în creaţia compozitorilor din secolul XX

DANA LOUISE BARNEA, GEORGE ALEXA....................................................................................28

Simfonia timpului pe calea lui Bacchus

DANIEL BĂLŢEI, , elev Colegiul Naţional de Artă OctavBăncilă .......................................................31

Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul pentru clarinet şi orchestră în La major,opus 622

RAMONA BRUCĂR...............................................................................................................................35

Poemul coral în creaţia muzicală românească a secolului XX

SILVIU BUTNARU, SANDU SERGIU..................................................................................................44

Reespiraţia profesională în tehnica şi interpretarea muzicală la instrumentele de suflat

DUMITRU CAŞCAVAL..........................................................................................................................48

Muzica psaltică – adevărata emblemă a muzicii bizantine

CARMEN ZAHARIADANICOV ........................................................................................................56

Suitele pentru violoncel de Johann Sebastian Bach

ADRIAN DOBRANICI………………………………………………………………………………....65

Educaţia muzicală - perspective interdisciplinare

LUMINIŢA DUŢICĂ…………………………………………………………………………………...69

Joc şi creativitate muzicală. Aplicaţii moderne ale metodei Schulwerk de Carl Orff

ELENA DOROBANŢU………………………………………………………………………………...74

O incursiune în creaţia pentru violă a lui Jan Vaclav Kalivoda

Raluca Gheorghiu, Braşov ............................................................................................................78

Importanţa pedalizării în interpretarea pianistică

ANCA HARAGA,elevă Colegiul Costache Negruzzi...............................................................................83

Fizica şi muzica

DORINA IUŞCĂ.......................................................................................................................................86

Muzica – modalitate de cunoştere a omului. Un exerciţiu de proiecţie psihologică pe baza audiţiei muzicale

MIRABELA RAMONA IUŞCĂ ..............................................................................................................91

Fernando Obradors – Cântece clasice spaniole – aspecte ale limbajului muzical

ANTOANETA IOANA LUCHIAN .........................................................................................................97

O provocare pentru muzica secolului XXI:Muzica de advertising. Categorii muzicale prezente în spoturile publicitare

LOREDANA MARUS...........................................................................................................................100

Mioriţa in viziunea lui Tudor Chiriac

RALUCA PATRAŞ................................................................................................................................106

George Enescu – personalitate complexă a culturii muzicale naţionale româneşti

Delia Teodora Lionov, NICOLETA ANDRADA BOLEA ....................................................109

Şcoala Bogdan Petriceicu Haşdeu

Interferenţe artistice – Goticul şi influenţa sa în artă

ROXANAMARIN..................................................................................................................................113

Elemente de estetică simbolistică

RăzvanMureşan, Braşov ...............................................................................................................115

Articulaţia la trompetă - condiţie necesară formării unei tehnici interpretative performante

ROXANA OTA ......................................................................................................................................123

Repere stilistice în interpretarea Studiilor Simfonice de Robert Schumann

MARIN PÂNZARIU...............................................................................................................................131

Tema cu variaţiuni pentru duo de pian în creaţia compozitorilor romantici

DANIEL POPA.......................................................................................................................................138

Pedagogia Waldorff – o provocare a învăţământului contemporan

MARIA GEORGETA POPESCU.........................................................................................................141

Iubind şi contestând, Sergiu Celibidache a fost iubit dar şi ... contestat

LUIZA POTOROACĂ ...........................................................................................................................153

Igor Stravinski

IOAN RĂDUCEA ...................................................................................................................................158

Simboliştii francezi ca sursă pentru muzicalitatea bacoviană

VALENTIN SÂSÂIAC ...........................................................................................................................161

Modernizarea învăţământului muzical românesc după Unirea Principatelor Române – 1859

CORNEL SOLOVĂSTRU .....................................................................................................................166

Liedul romantic – Franz Schubert şi Robert Schumann

IOANA STĂNESCU …………………………………………………………………………………...177

Jardins sous la pluie – Estampes

Ştefan ŞtirbĂŢ, CorinA BĂlan, Liceul Teoretic Dimitrie Cantemir………………………...182

Legenda istorică în viziune muzicală

MARIA TORONCIUC ………………………………………………………………………………..185

Şcoala violonistică în contextul învăţământului muzical ieşean

SIMONA TROFIN …………………………………………………………………………………….193

Fundamentul etic în arta muzicală

ALINA ŢIRICĂ ......................................................................................................................................196

Vasile Spătărelu – creaţia didactică

OANA VASILACHE, Botoşani ..............................................................................................................200

Seria dodecafonică în Suita expresionistă

VOLUMUL al III-lea

Ediția 2008

 

CUVÂNT ÎNAINTE

Dragostea pentru artă este cu atât mai fierbinte

cu cât cunoaşterea este mai perfectă.

Leonardo da Vinci

Interdisciplinaritatea în arta sonoră a fost subiectul propus la Sesiunea de comunicări pentru elevi, studenţi şi cadrelor didactice - ediţia a X-a – din 15 Februarie 2008, care s-a derulat conform tradiţiei la Colegiul Naţional de Artă Octav Băncilă Iaşi, în sala de Istoria muzicii - George Pascu.

În acest an şcolar au fost prezentate treizeci şi nouă de studii, din care cinci lucrări au fost susţinute de elevi şi restul de cadre didactice din învăţământul universitar sau preuniversitar. Conform tradiţiei şi la această Sesiune ne-am simţit susţinuţi în activitatea noastră de mentorii noştri de la Universitatea de Arte George Enescu, de prof. univ. dr. Mihai Cozmei, conf. univ. dr. Gabriela Ocneanu, conf. univ. dr. Laura Vasiliu, redactor muzical Dora David, secretar muzical dr. Vasilica Stoiciu Frunză, conf. univ. dr. Florin Bucescu, asist. Univ. drd. Loredana Iaţeşen, prof. Viorel Bârleanu de la Şcoala Normală Vasile Lupu din Iaşi.

Toţi doritorii care au plăcere să se aplece asuprea ştiinţei muzicii: istoria culturilor şi stilurilor muzicale, teoria şi analiza, etnomuzicologia, teoria interpretării şi a practicii vocale/instrumentale, estetica muzicală, critica muzicală, sociologia muzicală, psihologia muzicală, pedagogia muzicală etc. au avut posibilitatea să-şi prezinte preocupările în acest domeniu. Multe dintre aceste aspecte ale ştiinţei artei sonore au putut fi studiate, aprofundate, tratate şi prezentate sub forma de studii/lucrări. Participanţii la această Sesiune de comunicări au devenit şi coautorii acestui volum de Studii de muzicologie III şi trebuie subliniat faptul cămajoritatea dintre ei sunt absolvenţi ai Colegiului şi a Universităţii de Artă din Iaşi şi sunt preocupaţi de autoperfecţionare profesională, fiind înscrişi la cursuri de masterat sau de doctorat şi chiar o bună parte dintre ei având examenele de licenţă absolvite. Bucuria de fi împreună cu foştii noştri dascăli şi elevi, confirmă plăcerea comună de a descoperi o carte, de a dori să o răsfoieşti, să o citeşti, de a încerca să-ţi aşterni gândurile proprii, cu mai mari sau mici stângăcii, de a transmite descoperirea ta, experienţa ta şi altora, şi nu în ultimul rând de a ne bucura unii de alţii ca într-o adevărată familie de muzicieni.

Sperăm ca familia noastră să se mărească cu colegi şi din alte centre muzicale din ţară şi să reuşim să ne împărtăşim din experienţa noastră, prin marile sau micile preocupări din domeniul ştiinţei muzicii, de a le comunica, împărtăşi elevilor şi colegilor noştri în fiecare an şcolar şi să reuşim să şi edităm consemnările noastre în Studiile de muzicologie viitoare.

Mulţumim încă şi încă o dată formatorului şi fondatorului de şcoală de muzicologie şi critică muzicală din Iaşi, Domnului Profesor GEORGE PASCU.

Trebuie menţionat că fiecare lucrare prezentată în cadrul Sesiunilor de comunicări a fost însoţită şi de exemplificări sonore redate cu ajutorul aparaturii audio-video sau chiar cu intervenţii vocale sau instrumentale live, argumentând textul comunicării ştiinţifice prezentate. În acest sens, propunem ca fiecare volum editat să conţină şi CD-uri cu exemplificările utilizate, pentru ca cel care doreşte să se documenteze, să aibă acces şi la audiţiile efectuate, care au rolul de a pune în valoare conţinutul fiecărei lucrări ştiinţifice prezentate.

Dedicăm aceste volume de Studii de muzicologie tuturor elevilor şi cadrelor didactice care au fost, sunt şi vor fi preocupate de ştiinţa muzicii şi care susţin cu mare competenţă, pasiune şi dăruire educaţia prin şi pentru arta sonoră. Cred că nu ar trebui să uităm cuvintele muzicianului Dumitru Georgescu Kiriac – Soarta muzicii în şcoală este hotărâtă.

Sperăm ca şi noi, generaţia de azi,să o hotărâm împreună !

Prof. Maria Georgeta Popescu

Parteneri

parteneri 2

Our website is protected by DMC Firewall!