Ediția 2008
CUPRINS
SMARANDA ACATRINEI……………………………………………………………………………...4
Debussy – pictorul muzicii
CORNELIA APOSTOL ………………………………………………………………………………….7
Câteva aspecte ale relaţiei dintre medicină şi muzică
Eugenia Baciu ....................................................................................................................................12
Diversificarea sonorităţii violoncelului - coordonată dominantă în creaţia compozitorilor din secolul XX
DANA LOUISE BARNEA, GEORGE ALEXA....................................................................................28
Simfonia timpului pe calea lui Bacchus
DANIEL BĂLŢEI, , elev Colegiul Naţional de Artă OctavBăncilă .......................................................31
Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul pentru clarinet şi orchestră în La major,opus 622
RAMONA BRUCĂR...............................................................................................................................35
Poemul coral în creaţia muzicală românească a secolului XX
SILVIU BUTNARU, SANDU SERGIU..................................................................................................44
Reespiraţia profesională în tehnica şi interpretarea muzicală la instrumentele de suflat
DUMITRU CAŞCAVAL..........................................................................................................................48
Muzica psaltică – adevărata emblemă a muzicii bizantine
CARMEN ZAHARIA – DANICOV ........................................................................................................56
Suitele pentru violoncel de Johann Sebastian Bach
ADRIAN DOBRANICI………………………………………………………………………………....65
Educaţia muzicală - perspective interdisciplinare
LUMINIŢA DUŢICĂ…………………………………………………………………………………...69
Joc şi creativitate muzicală. Aplicaţii moderne ale metodei Schulwerk de Carl Orff
ELENA DOROBANŢU………………………………………………………………………………...74
O incursiune în creaţia pentru violă a lui Jan Vaclav Kalivoda
Raluca Gheorghiu, Braşov ............................................................................................................78
Importanţa pedalizării în interpretarea pianistică
ANCA HARAGA,elevă Colegiul Costache Negruzzi...............................................................................83
Fizica şi muzica
DORINA IUŞCĂ.......................................................................................................................................86
Muzica – modalitate de cunoştere a omului. Un exerciţiu de proiecţie psihologică pe baza audiţiei muzicale
MIRABELA RAMONA IUŞCĂ ..............................................................................................................91
Fernando Obradors – Cântece clasice spaniole – aspecte ale limbajului muzical
ANTOANETA IOANA LUCHIAN .........................................................................................................97
O provocare pentru muzica secolului XXI:Muzica de advertising. Categorii muzicale prezente în spoturile publicitare
LOREDANA MARUS...........................................................................................................................100
Mioriţa in viziunea lui Tudor Chiriac
RALUCA PATRAŞ................................................................................................................................106
George Enescu – personalitate complexă a culturii muzicale naţionale româneşti
Delia Teodora Lionov, NICOLETA ANDRADA BOLEA ....................................................109
Şcoala Bogdan Petriceicu Haşdeu
Interferenţe artistice – Goticul şi influenţa sa în artă
ROXANAMARIN..................................................................................................................................113
Elemente de estetică simbolistică
RăzvanMureşan, Braşov ...............................................................................................................115
Articulaţia la trompetă - condiţie necesară formării unei tehnici interpretative performante
ROXANA OTA ......................................................................................................................................123
Repere stilistice în interpretarea Studiilor Simfonice de Robert Schumann
MARIN PÂNZARIU...............................................................................................................................131
Tema cu variaţiuni pentru duo de pian în creaţia compozitorilor romantici
DANIEL POPA.......................................................................................................................................138
Pedagogia Waldorff – o provocare a învăţământului contemporan
MARIA GEORGETA POPESCU.........................................................................................................141
Iubind şi contestând, Sergiu Celibidache a fost iubit dar şi ... contestat
LUIZA POTOROACĂ ...........................................................................................................................153
Igor Stravinski
IOAN RĂDUCEA ...................................................................................................................................158
Simboliştii francezi ca sursă pentru muzicalitatea bacoviană
VALENTIN SÂSÂIAC ...........................................................................................................................161
Modernizarea învăţământului muzical românesc după Unirea Principatelor Române – 1859
CORNEL SOLOVĂSTRU .....................................................................................................................166
Liedul romantic – Franz Schubert şi Robert Schumann
IOANA STĂNESCU …………………………………………………………………………………...177
Jardins sous la pluie – Estampes
Ştefan ŞtirbĂŢ, CorinA BĂlan, Liceul Teoretic Dimitrie Cantemir………………………...182
Legenda istorică în viziune muzicală
MARIA TORONCIUC ………………………………………………………………………………..185
Şcoala violonistică în contextul învăţământului muzical ieşean
SIMONA TROFIN …………………………………………………………………………………….193
Fundamentul etic în arta muzicală
ALINA ŢIRICĂ ......................................................................................................................................196
Vasile Spătărelu – creaţia didactică
OANA VASILACHE, Botoşani ..............................................................................................................200
Seria dodecafonică în Suita expresionistă
Ediția 2008
CUVÂNT ÎNAINTE
Dragostea pentru artă este cu atât mai fierbinte
cu cât cunoaşterea este mai perfectă.
Leonardo da Vinci
Interdisciplinaritatea în arta sonoră a fost subiectul propus la Sesiunea de comunicări pentru elevi, studenţi şi cadrelor didactice - ediţia a X-a – din 15 Februarie 2008, care s-a derulat conform tradiţiei la Colegiul Naţional de Artă Octav Băncilă Iaşi, în sala de Istoria muzicii - George Pascu.
În acest an şcolar au fost prezentate treizeci şi nouă de studii, din care cinci lucrări au fost susţinute de elevi şi restul de cadre didactice din învăţământul universitar sau preuniversitar. Conform tradiţiei şi la această Sesiune ne-am simţit susţinuţi în activitatea noastră de mentorii noştri de la Universitatea de Arte George Enescu, de prof. univ. dr. Mihai Cozmei, conf. univ. dr. Gabriela Ocneanu, conf. univ. dr. Laura Vasiliu, redactor muzical Dora David, secretar muzical dr. Vasilica Stoiciu Frunză, conf. univ. dr. Florin Bucescu, asist. Univ. drd. Loredana Iaţeşen, prof. Viorel Bârleanu de la Şcoala Normală Vasile Lupu din Iaşi.
Toţi doritorii care au plăcere să se aplece asuprea ştiinţei muzicii: istoria culturilor şi stilurilor muzicale, teoria şi analiza, etnomuzicologia, teoria interpretării şi a practicii vocale/instrumentale, estetica muzicală, critica muzicală, sociologia muzicală, psihologia muzicală, pedagogia muzicală etc. au avut posibilitatea să-şi prezinte preocupările în acest domeniu. Multe dintre aceste aspecte ale ştiinţei artei sonore au putut fi studiate, aprofundate, tratate şi prezentate sub forma de studii/lucrări. Participanţii la această Sesiune de comunicări au devenit şi coautorii acestui volum de Studii de muzicologie III şi trebuie subliniat faptul cămajoritatea dintre ei sunt absolvenţi ai Colegiului şi a Universităţii de Artă din Iaşi şi sunt preocupaţi de autoperfecţionare profesională, fiind înscrişi la cursuri de masterat sau de doctorat şi chiar o bună parte dintre ei având examenele de licenţă absolvite. Bucuria de fi împreună cu foştii noştri dascăli şi elevi, confirmă plăcerea comună de a descoperi o carte, de a dori să o răsfoieşti, să o citeşti, de a încerca să-ţi aşterni gândurile proprii, cu mai mari sau mici stângăcii, de a transmite descoperirea ta, experienţa ta şi altora, şi nu în ultimul rând de a ne bucura unii de alţii ca într-o adevărată familie de muzicieni.
Sperăm ca familia noastră să se mărească cu colegi şi din alte centre muzicale din ţară şi să reuşim să ne împărtăşim din experienţa noastră, prin marile sau micile preocupări din domeniul ştiinţei muzicii, de a le comunica, împărtăşi elevilor şi colegilor noştri în fiecare an şcolar şi să reuşim să şi edităm consemnările noastre în Studiile de muzicologie viitoare.
Mulţumim încă şi încă o dată formatorului şi fondatorului de şcoală de muzicologie şi critică muzicală din Iaşi, Domnului Profesor GEORGE PASCU.
Trebuie menţionat că fiecare lucrare prezentată în cadrul Sesiunilor de comunicări a fost însoţită şi de exemplificări sonore redate cu ajutorul aparaturii audio-video sau chiar cu intervenţii vocale sau instrumentale live, argumentând textul comunicării ştiinţifice prezentate. În acest sens, propunem ca fiecare volum editat să conţină şi CD-uri cu exemplificările utilizate, pentru ca cel care doreşte să se documenteze, să aibă acces şi la audiţiile efectuate, care au rolul de a pune în valoare conţinutul fiecărei lucrări ştiinţifice prezentate.
Dedicăm aceste volume de Studii de muzicologie tuturor elevilor şi cadrelor didactice care au fost, sunt şi vor fi preocupate de ştiinţa muzicii şi care susţin cu mare competenţă, pasiune şi dăruire educaţia prin şi pentru arta sonoră. Cred că nu ar trebui să uităm cuvintele muzicianului Dumitru Georgescu Kiriac – Soarta muzicii în şcoală este hotărâtă.
Sperăm ca şi noi, generaţia de azi,să o hotărâm împreună !
Prof. Maria Georgeta Popescu